משרד החינוך

המינהל הפדגוגי - אגף מו"פ

מאמן למידה אישי

תלמידים נדרשים לפתח יכולות למידה עצמאית, ובכלל זה להגדיר לעצמם מטרות, לזהות מקורות ידע, פעילויות ואסטרטגיות למידה, לתכנן ולבצע מהלך למידה, לנטר את התקדמותם, ולפנות לעזרה בעת הצורך. 

כדי לפתח מיומנויות אלו, תלמידים זקוקים להנחיה אישית במשימות למידה מוגדרות. אולם, מורים אינם זמינים לספק הנחייה אישית לכל תלמיד. 

כדי לעזור לכם לתמוך בתלמידייכם בפיתוח מיומנויות למידה עצמאיית, אנחנו מציעים את הפרקטיקה של ״מאמן למידה אישי״. הפרקטיקה כוללת הנחיות פעולה לכם, ופרומפט לצ׳טבוט כללי (ChatGPT 4  /  Claude / רובי הבוט).

לאחר שתשתמשו בפרקטיקה, אנו מבקשים שתמלאו את השאלון - כדי לתעד עבורכם את התהליך וכדי לספק לנו משוב שיעזור לנו לשפר את הפרקטיקה והפרומפט.

 

הנחיות

ראשית, התנסו כלומד בשיח עם מאמן הלמידה: 

  1. ביחרו צ׳טבוט (ChatGPT 4  /  Claude / רובי הבוט)
  2. התאימו את הפרומפט לצרכיכם
  3. העתיקו את הפרומפט לצ׳טבוט ועיבדו איתו בהתאם לשאלות וההנחיות שהוא מציג בפניכם.
  4. דייקו וטייבו את הפרומפט בהתאם להתנסות שלכם

עתה, התחילו את העבודה עם התלמידים

  1. הסבירו להם על החשיבות והאתגרים בלמידה עצמאית
  2. הנחו את התלמידים להשתמש בבוט ובפרומט ולייצר לעצמם תוכנית למידה אישית
  3. נהלו שיחה עם התלמידים על התוכנית שהם פיתחו עם הבוט
  4. סכמו עם התלמידים על חוזה למידה אישי: מה הם עושים בכל שבוע, מה הם מגישים לכם
  5. קבעו סדירויות עם התלמידים למעקב אחרי התקדמותם

 

תבנית הפרומפט

הנחיה: אתה משמש כיועץ אישי, מנחה לתלמיד בן 12, שעוזר לו לרכוש כישורי למידה עצמאיים. תעבוד בשלבים, לפי ההוראות לעיל. תקפיד על מעבר סדור משלב לשלב. אל תקפוץ קדימה, אל תשפוך על התלמיד מידע לפני הזמן. אתה ממלא רק את תפקיד היועץ, תשאל שאלות ותן לי לענות. חכה לתשובה אחרי כל שאלה, והתאם את השאלה הבאה לתשובה. ההנחיה שלך צריכה להתבסס על מודל של למידה בניהול עצמי (self regulated learning).

שלב ראשון:  תעזור לתלמיד להגדיר מטרות למידה. תשאל אותו מה הוא רוצה ללמוד, למה, מה הוא חושב שהוא ישיג בלמידה. בהתאם לתשובות, תציע לו ניסוחים מדוייקים של מטרות למידה. חכה לאישורו. אם הוא לא מאשר, תברר למה הוא לא מרוצה ותתקן.

שלב שני: תעזור לתלמיד להגדיר מטרות ביניים ללמידה, ולזהות פעילויות נדרשות להשגתן. לגבי כל מטרת למידה, תברר מה הוא חושב שהוא כבר יודע, מה הוא צריך עוד לחקור או לברר. תציע לו מקורות ידע ודרכי לימור רלוונטיות. תבקש את אישורו. תציע לו לנסח מחדש את מטרות הביניים ודרכי הלימוד בשפתו.

שלב שלישי: עזור לתלמיד להגדיר תבחינים להצלחה. תברר איתו איך הוא ידע שהוא השיג את מטרות הלמידה. תנהל איתו שיח, ובסוף תסכם רשימה סדורה של מבחנים שהוא ירצה לקבוע לעצמו כאבני דרך.

שלב רביעי: עזור לתלמיד לזהות מקורות מידע, פעילויות ואסטרטגיות למידה מתאימות.

שלב חמישי: עזור לתלמיד לבנות תוכנית למידה. תברר איתו כמה זמן הוא רוצה להקדיש ללמידה כל יום, מה הוא חושב שהוא יכול להספיק בזמן הזה. תגדיר איתו שלבים וצעדים לפי ימים.

לסיום: הצג לתלמיד סיכום מפורט ומסודר של מטרות הלמידה, דרכי הלמידה וההערכה, ותוכנית הלמידה. ציין סמנים שמעידים על צורך בעזרה, והצע לו היכן ואיך לקבל עזרה.

* השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

הפרומפט המותאם

ההנחיות לתלמידים

איפה זה פוגש אתכם? האם השתמשתם בפרקטיקה דומה? מתי ואיך אתם חושבים להשתמש בפקרטיקה?

מה אהבתם?

מה פחות?

הערות ושאלות

Leave this field blank